dijous, 24 de març del 2022

En Miquel em guia

Vaig tenir un mestre de matemàtiques que posava molt d'èmfasi en la deducció de les formules a mida que aquestes s'anaven fent més complexes. Era d'aquells mestres que aconseguien que t'enamoressis de la matèria que impartia. Així entendríem el perquè i podríem refer la fórmula si la memòria ens fallava.

Ningú cal avui que s'escarrassi, per exemple, en la suma llarga de quantitats, que per això, afortunadament, ja tenim les calculadores. O en obtenir una arrel quadrada. La calculadora és una gran eina, però ens cal saber-ho fer manualment, crec jo.

De la mateixa manera tenim ara moltes eines que ens son ben pràctiques, però no està de més saber-ne el perquè i el com per si un dia no les tenim a mà.

Penso en la cartografia, en els mapes, els vèrtex geodèsics, la triangulació, les corbes de nivell i tot allò que vam aprendre per anar pels camins i les muntanyes de nostre Senyor. Que en part han quedat endarrere amb l'aparició dels navegadors gps que tant bon servei ens fan. I em quedo en la memòria tot allò que de cartografia em van ensenyar els mestres excursionistes que de fet complementa el navegador. No es pot anar només amb el navegador.Però com les altres andròmines és d'una molt gran utilitat. 

El gps, que així en diu tothom de fet, em va ser de gran utilitat i en les darreres excursions de Cargolets (els més veterans del veterans), em va permetre de dissenyar sortides just a la nostra mida, tant de llargària del recorregut com dels temuts desnivells. Ara ja és una eina més de cotxe, de la burreta, que de motxilla. És alhora per a mi brúixola, bitàcola i sextant.

Va perfecte per a guiar quan has de passar per una urbanització camí de l'objectiu de la sortida, per exemple, entre d'altres facilitats. I per a no distreure's no hi ha com posar la veu que et va dient el que has de fer sense haver de guaitar l'aparell.

Fins ara feia servir el Google Maps, que està força bé, però em guiava una noia en castellà i no hi ha manera de trobar a l'aplicació -si és que hi és-  la possibilitat de canviar d'idioma al català. Com que és difícil ser el primer en res, pel que fa a la tecnologia, vaig veure que d'altres ja ho havien buscat i el millor consell va ser canviar de navegador.

Ara tinc instal·lat i faig servir el Waze, que es veu que també és propietat de Google i em resulta un bon navegador per a la burreta.

I al Waze, en català, em guia en Miquel.